רעיונות לשימוש בקלפי ערכים

זיהוי ודירוג ערכים

  • חשבו על תקופה או חוויה של סיפוק והגשמה שחוויתם – שחזרו אותה כמה רגעים בדמיונכם דרך כמה שיותר חושים. עתה פקחו עיניים ונסו להבין – אילו ערכים התבטאו בה? בחרו 3-4 קלפי מילים, לאחר מכן הפכו את הקלפים שבחרתם והתבוננו בתמונות, אילו רמזים הן מוסיפות לגבי קווים מנחים כלליים בחייכם?
  • חשבו על תקופה או חוויה של תסכול ומועקה, נסו לשחזר את הרגשות שעלו ולהתחבר חזרה לחוויה. איזה ערך לא התקיים בה? בחרו קלף מילה או שניים. עתה הפכו לצד של התמונה, אילו תובנות תוכלו לחלץ ממנה לגבי ערכים שחשובים לכם?
  • בחרו קלף באופן אקראי – קראו את המילה. מה חשוב לכם לגבי ערך זה? האם התמונה קשורה בעיניכם לערך?
  • מה חשוב לי שיגידו שיש בי/לי? בחרו שלושה קלפי מילים – לאחר מכן הפכו ובדקו האם התמונות שופכות אור נוסף על איכויות שחשובות לכם בחיים.
  • איזה תכונות הייתם רוצים שתהיינה לילדיכם? בחרו 3 תמונות והסבירו. לאחר מכן הפכו, קראו את המילים, ובדקו עם עצמכם האם אתם מנחילים להם ערכים אלה וחיים לפיהם בעצמכם.
  • הרימו שני קלפי מילים של ערכים – מתי יש ביניהם קונפליקט? מתי אתם חווים דילמה פנימית ביניהם? הפכו לצד של התמונה וחשבו מתי יש ביניהם חיבור.
  • קחו קלף אקראי וקראו את המילה, כתבו 3 משפטים על עצמכם שכוללים את המילה שעל הקלף. הפכו לצד של התמונה וספרו סיפור אישי שעולה לכם בספונטניות בעקבותיה.
  • קחו קלף אקראי, רשמו את המילה במרכז של שמש אסוציאציות ונסו לזרוק כמה שיותר מילים שקשורות מבחינתכם לערך זה, באופן ספונטני ואינטואיטיבי. כשתסיימו קחו את הזמן להתבונן בכל מה שעלה במבט על – האם למדתם משהו חדש על עצמכם?
  • בחרו קלף אקראי – מה מעוררת בכם המילה בקלף? מה השאלה שעולה בכם נוכח המילה? איזו השראה אנחנו לוקחים לכם מהמילה להמשך היום / התהליך / לסגירת היום?
  • רווח ומחיר – שלפו קלף אקראי, קראו את הערך הרשום עליו ושאלו את עצמכם: האם הוא קשור לסגנון חיינו? מה אנו מפיקים מהימצאותו של הערך הזה במקום גבוה/נמוך בדירוג שלנו? ומה המחיר של דירוג זה בסולמנו האישי?
  • מה צריך שיקרה על מנת שארגיש… (בחרו תחושה שחסרה בחייכם – כמו אהבה / שמחה / שייכות…)? בחרו 3 קלפי מילים והסבירו. התבוננו בתמונות מאחורי הקלפים ונסו להרחיב את ההסבר על מנת לדייק מה חשוב לכם באמת.
  • בחרו חיה שאתם אוהבים או מזדהים איתה. לאיזה ערך (מילה) תוכלו לקשר אותה? מה אומרת לכם התמונה מאחורי קלף המילה?
  • איזה ערך אתם מקריבים עבור ערך אחר בחייכם? בחרו שני קלפי מילים ונסו לראות לאן לוקחות אתכם התמונות שמאחורי המילים.

יישום ערכים בחיינו

  • בחרו ערך שאינו נוכח היום מספיק בחייכם. הפכו לצדה של התמונה, היעזרו בה והגדירו לעצמכם צעד קטן שתוכלו לקחת על עצמכם על מנת לממש את הערך ביתר שאת בחייכם.
  • בחרו באקראי קלף – בחרו מספר בין 1 ל-10 שמייצג עד כמה הערך הזה נוכח כיום בחייכם (10 נוכח ביותר, 1 איננו נוכח). רשמו – איך הוא מתבטא בחייכם? מה המחיר שאתם משלמים אם אינכם מכבדים אותו? אם תתמקדו בו ותגבירו את נוכחותו בחייכם ל-10, איך זה יתבטא ואיך תרגישו? איזו פעולה קטנה תוכלו לנקוט על מנת להעצימו בחייכם אם תבחרו בכך?
  • מה יעורר וירענן אותי אם אכניס לחיי? בחרו תמונה וספרו. עתה הפכו והתבוננו במילה, מה היא מעלה?
  • בחרו קלף אקראי וקראו את המילה הרשומה בו. התבוננו גם בתמונה ונסחו שלוש אמונות שיש לכם שנובעות מאותו ערך. עתה רשמו לעצמכם מהן ההתנהגויות התומכות במימוש האמונות הללו.
  • בחרו קלף מילה שמייצג ערך שחשוב לכם ליישם בחייכם. מה אתם עלולים להפסיד אם תלכו עד הסוף עם ערך זה? מה תוכלו להרוויח?
  • מה אתם מאחלים לעצמכם לשנה הבאה ?מה חשוב לכם שיהיה בחייכם בשנה הבאה ?תוכלו לאחל לעצמכם או לאחרים דרך הקלפים.
  • מה צריך ממני בן זוגי, או הילד שלי, או התלמיד שלי, או המורה שלי או…? בחרו שתי מילים, נסחו מכל אחת שני משפטים. הפכו לצד של התמונות והוסיפו עוד שני משפטים לכל תמונה.
  • חשבו על פחד שמלווה אתכם, הרימו קלף תמונה שקשור אליו באיזשהו אופן – מה יכול לעזור לכם להתגבר על הפחד הזה? האם גם המילה מתאימה?
  • בחרו קלף אקראי, הביטו בתמונה וענו – מה יכול לעזור לי לעבור לשלב הבא? לאחר מכן בדקו איך המילה מתחברת.
  • בחרו שני קלפים אקראיים או על פי תמונות: הרגל שמעכב אותי והרגל שמשרת אותי. כתבו כל מה שעולה דרך התמונות והמילים.
  • בחרו קלף מילה שמתאר באיזה תחום בחייכם יש לכם ציפיות רבות, ובמקביל אתם חווים הרבה ביקורת עצמית? נסו להגדיר דרך הערך שבחרתם צעד קטן שתוכלו לעשות לקראת איזון.

עבודה על שינוי / יעד מסויים

  • כשתגשימו את המטרה X (משהו שאתם מאוד רוצים), איזה ערך חשוב יבוא לידי ביטוי? בחרו קלף מילה. עתה הפכו לצד של התמונה, אילו תובנות תוכל לחלץ ממנה על הדרך לשם?
  • בחרו תחום בחיים (עבודה, קשרים, התפתחות אישית, בריאות…), רשמו לעצמכם במשפט-שניים את המצוי ואת הרצוי מבחינתכם באותו תחום. בחרו 2 קלפי מילים שמגדירים מה חסר כדי לגשר על הפער ורשמו משפט על כל אחד. עתה הפכו את הקלפים וקבלו תובנות נוספות דרך התמונות.
  • חשבו על שינוי שחשוב לכם לעשות, בחרו שני קלפי תמונה שמסמלים – מה מאפשר ומה חוסם? רשמו דרכם מה הבנתם. עתה הפכו וקראו את המילים, חשבו האם הן מתאימות והאם יש התנגשות בין שני הערכים.

קבלת החלטות ופתרון דילמות / קונפליקטים

  • חשבו על החלטה חשובה מולה אתם ניצבים – בחרו לפחות 2 ערכים (קלפי מילים) שעומדים מאחורי כל בחירה אפשרית. התבוננו והחליטו מתוך האפשרויות שניצבות בפנייכם, מה הכי הולם את הערכים המובילים שלכם? הפכו את הקלפים והתבוננו בתמונות, האם הן מחזקות את החלטתכם באיזשהו אופן?
  • חשבו על החלטה משמעותית וטובה שקיבלתם, איזה ערכים באו לידי ביטוי בהחלטה זו? בחרו שלוש מילים. לאחר מכן בחנו את התמונות מאחוריהן, האם הן קשורות להחלטות שעליכם לקבל כיום בחייכם?
  • למה אני זקוק כדי לסלוח? בחרו קלף מילה. עתה התבוננו בתמונה מאחורי המילה, מה הבנתם?
  • חשבו על מישהו שאתם כועסים עליו. בחרו כ-2-3 ערכים (קלפי מילים) שהוא/היא מפרים מבחינתכם, ולכן אתם כועסים עליהם. מה הערך שהכי מכעיס אתכם שהם מפרים? שימו לב – כנראה שזהו ערך חשוב מאוד עבורכם. רשמו איך אתם שומרים עליו בחייכם.
  • בחרו מישהו שאתם רוצים לברר את הקשר שלכם איתו. הוציאו שני קלפים בבחירה אקראית או דרך תמונות, קלף שיבטא מה אתם נותנים לו/לה/לקשר וקלף שיבטא מה אתם מקבלים. נסחו דרך התמונה והמילה את מה שאתם נותנים ומקבלים, חשבו האם מצב זה מתאים לכם, ומה תרצו לשנות.
  • חשבו על מישהו שיש לכם קונפליקט מולו, תלונות עליו, כעס… בחרו קלף תמונה שמייצג איכשהו את האדם או הקונפליקט הזה מבחינתכם ורשמו מדוע בחרתם בתמונה זו. עתה הפכו וקראו את המילה, האם היא מתחברת איכשהו לסיפור? איך אתם רואים את הערך הזה ואיך אותו אדם רואה אותו?
  • בחרו נושא שאתם מרבים להתלונן עליו. שלפו בעיניים עצומות שני קלפים אקראיים, או בחרו באופן מודע דרך התמונות כך שתחזיקו קלף אחד בכל יד. הקלף שביד ימינכם מסמל את הבעיה, ואילו זה שביד שמאל את הפתרון. התבוננו תחילה בתמונות ונסו להבין מה הבעיה האמתית שעליה אתם מתלוננים ומה יאפשר לפתור את הבעיה. לאחר מכן תוכלו לבדוק האם המילים תורמות להבנות שלכם בנושא.
  • בחרו תחום בחיים שאתם מרגישים בו תקיעות (עבודה / יחסים / משפחה / כסף / מיניות / התפתחות אישית…), בחרו קלף תמונה שמייצג למה אתם תקועים. איזו איכות קיימת בכם שתעזור לכם לפרוץ שם את הדרך? הפכו את הקלף לצד של המילה ובידקו האם זו האיכות המתאימה. אם לא, בחרו את המילה שמרגישה לכם מדוייקת, האם גם התמונה שמאחוריה מתחברת לנושא?

היכרות וגיבוש בקבוצה

  • הציגו את עצמכם דרך קלף תמונה, אז הפכו אותו, גלו את המילה והציגו את עצמכם דרך המילה.
  • בחרו קלף תמונה שמייצג ציפיה שלכם מחברי הקבוצה. הפכו וקיראו את הערך, האם לדעתכם הוא ערך מרכזי עבורכם?
  • כשצץ משבר או ויכוח בקבוצה, בחרו קלף תמונה אשר מייצג לדעתכם את שורש הבעיה (אפשר שכל שותף בקבוצה יבחר קלף), לאחר מכן בחרו קלף המייצג את מה שחסר לנו על מנת להתמודד עם המשבר. שתפו בקבוצה ובדקו יחד האם המילים מחדדות את הדרך להפתרון.
  • בחרו קלף תמונה/מילה המתאר את החוזקה העיקרית של הצוות וקלף המתאר את החולשה העיקרית של הצוות.
  • בחרו קלף תמונה/מילה אשר מייצג משהו חיובי אותו למדתם אודות אחד המשתתפים בקבוצה
  • בחרו קלף תמונה המייצג לדעתכם את האופן בו אתם נתפסים בקבוצה. לאחר מכן הפכו וקראו את המילה, האם היא מייצגת איכות מהותית עבורכם?
  • בחרו קלף מילה המייצג נושא שעליו הייתם מעוניינים לקבל משוב משאר המשתתפים.
  • בחרו קלף תמונה/מילה המייצג את מה שלמדת על עצמכם במהלך ההשתתפות.
  • בחרו שני קלפים- הראשון מספר מה אתם לוקחים אתכם ממפגשי הקבוצה, והשני מספר מה לדעתכם נתתם לקבוצה.
  • כל אחד בתורו בוחר קלף אחד, מתבונן בו ובוחר למי במעגל מגיע הקלף הזה כמתנה. שתפו את חברי הקבוצה למה בחרתם בו/בה.
  • כל משתתף מקבל קלף אקראי ומספר סיפור הצלחה שהיה לו בהקשר של המילה/תמונה בקלף.
  • כאשר חוגגים יום הולדת או אירוע אישי בקבוצה – בוחרים קלף ומאחלים לאדם שעבורו חוגגים דרך הקלף.
  • מה אתם מאחלים למי שיושב לימינכם ?אחלו דרך קלף.
  • פעילות בזוגות – כל זוג מקבל קלף ערך ועל בסיסו מוצא כמה שיותר מכנים משותפים בין שני האנשים שבזוג, נגיד סיפור שלא יודעים עליי בהקשר הזה, או איך זה מתחבר לעבודה שלי, אירוע חיובי ואירוע שלילי שקרו לי בהקשר של הערך הזה, איש שהוא השראה עבורי בהקשר של הערך הזה… וכדומה.
  • כל משתתף בוחר שני קלפי תמונות – (1) מה באתי ללמוד? (2) מה אני יכול ללמד? לאחר מכן הופכים ובודקים האם המילה מתחברת.

משחקים לקבוצה / משפחה

  • סולמות וערכים: כל משתתף מתחיל עם 5 קלפים שבחר אקראית או לפי התמונות. הוא הופך לצד של המילים ומדרג אותם לפי סדר חשיבות בסולם האישי שלו, מ-1 (הכי חשוב) עד 5 (חשיבות תחתונה בסולם שלי). כעת, כל משתתף מרים בתורו קלף, מחליט אם לשמור אותו בחמישיה שלו (לתעדף מעל משהו מהקיימים) או להחזירו לקופה, אם הוא מאמץ אותו עליו להחליט היכן למקמו בסולם האישי שיצר (תמיד נשארים עם חמישה קלפים מולנו, מחליטים את מי לתעדף הכי נמוך ו"נפטרים" ממנו). המשתתף הבא בוחר אם להרים מהקופה הכללית או את הערך ש"זרק" חברו. כשנגמרת הקופה הכללית בוחנים יחד את 5 הערכים המובילים שדירגנו לעצמנו ומספרים לאחרים האם/כיצד הם מתבטאים בחיינו – עכשיו, וגם בעתיד (אפשר לציין לעצמנו מי מהם כבר נמצא בחיינו ומי מהם היינו רוצים שיהיה). הופכים לצד של התמונות ומנסים ליצור מהן קולאז', לפענח מה הקשרים בין התמונות ומה עוד הן מלמדות אותנו על עצמנו ועל מה שכל ערך נותן לנו.
  • דומינו: מחלקים את הקלפים שווה בשווה לכל המששתפים, ומשאירים קלף אחד במרכז, מילה או תמונה פונים מעלה (לבחירתכם). כל משתתף בתורו מניח קלף על הלוח, מותר לחבר מילה לתמונה או תמונה למילה, על המשתתף שהניח להסביר את הקשר בין התמונה למילה, אם ההסבר אינו מקובל על המשתתפים הקלף חוזר אליו ולא מתחבר לדומינו.
  • מלחמה: כל משתתף שולף קלף עם ערך מסויים. מחליטים יחד איזה ערך ממה שהונח מנצח. אם אין הסכמה נוצרת "מלחמה" (עורמים שני קלפי ביניים ועליהם קלף נוסף, מחליטים מי הכי חזק וכך הלאה).
  • אמת או חובה: יושבים במעגל כאשר ליד כל אחד מונח קלף עם הציור קלפי מעלה. מסובבים בקבוק כמו ב"אמת או חובה", המשתתף שהבקבוק מצביע עליו מראה את הקלף, מקריא את הערך בקול רם ואומר :כשאני חושב על הערך X (למשל להיות אמיץ) אני חושב על…. / איזו התנהגות קשורה בעיני לערך הזה? / מה אני יכול לעשות כדי להרגיש אותו?

פעילויות לילדים

(שימו לב למיין את הקלפים לפני המשחק ולהוציא לפי גיל הילדים ערכים שאולי ייקשה עליהם להבין)

  • מחלקים לכל ילד 3 קלפים. כל ילד בתורו מספר (בלי קשר לקלפים) על סיטואציה שחווה, שלא היתה לו נעימה. אחרי כל סיפור עושים סבב והילדים האחרים מציעים לו עזרה דרך הקלפים שלהם, הם בעצם מציעים לו קלף שיכול היה לעזור לו באותה סיטואציה ומסבירים איך (הם יכולים לבחור להשתמש במילה או בתמונה). בסוף הסבב, הילד שסיפר מחליט איזה קלף הוא בוחר שיכול לשרת אותו הכי טוב מכל מה שהציעו לו. אז עוברים לילד הבא שמספר סיפור, האחרים מציעים לו עזרה דרך הקלפים שלהם וכך הלאה.
  • מחלקים לכל ילד 3 קלפים. המורה מעלה סיטואציות דמיוניות או מציאותיות מהכיתה (הצקות, העלבות, ילד שמרגיש מנודה או בודד, ילדים המתקשים בלימודים, הפסד במשחק, חששות, בושה, השוואות…). אחרי כל סיפור עושים סבב והילדים מציעים איך לפתור את המצב דרך הקלפים שלהם (הם יכולים לבחור להשתמש במילה או בתמונה). לאחר דיון בכיתה המורה אוספת את הקלפים הרלוונטיים – וכך הלאה. כשנשארים בסוף רק כמה קלפים בהם לא נעשה שימוש, חושבים יחד על סיטואציות כיתתיות שערכים אלה יוכלו לעזור בהן.
  • כל ילד מקבל קלף וחתיכת בריסטול, הוא כותב את המילה על הבריסטול ומצייר ציור לפיה. הציור הזה הופך להיות "הכוח המיוחד" שיש לילד הזה במשך כל היום, שבעזרתו הוא יכול לעזור לחבריו לכיתה ולעצמו.
  • בתחילת היום תוכלו להכניס טקס בוקר בו שולפים בעיניים עצומות קלף אקראי, ומכריזים שהיום יהיה בסימן X (לפי המילה בקלף). חושבים יחד בכיתה איך לממש את הערך הזה במהלך היום.
  • "קלפים מוזיקליים" – מפזרים את הקלפים בכיתה, משמיעים מוזיקה והילדים קופצים ורוקדים מסביב לכיתה. כשהמוזיקה מפסיקה מרימים את הקלף הכי קרוב אליהם. כל ילד בתורו צריך להעביר בפנטומימה לקבוצה את הערך שקיבל.

מפות לעבודה עם הקלפים (הורדה בחינם)

דילוג לתוכן